چگالی کلمات در سئو چیست + ابزار چگالی کلمات کلیدی

چگالی کلمات کلیدی در سئو

کلمات کلیدی جهت محتوای شما را تعیین می کنند، بنابراین استفاده از کلمات کلیدی مناسب نقش مهمی در سئو دارد. برخی ممکن است استدلال کنند که دانستن نحوه استفاده از کلمات کلیدی مهارتی است که به زمان و تجربه بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر سایتی دارید که مبلمان و تجهیزات اداری می فروشد، به تدریج متوجه خواهید شد که عبارت کلیدی “طبی” یکی از بهترین کلمات کلیدی برای مشتریان است. چنین شناختی مستلزم شناخت کامل کاربران است، حتما شما ابتدا باید کاربران خود را بشناسید و سپس بدانید که آنها به دنبال چه هستند؟ همچنین چگالی کلمات کلیدی در سئو بسیار اهمیت دارد؛ تولید محتوا با استفاده از کلمات کلیدی زیاد در متن یا متا تگ ها یکی از بزرگترین اشتباهات بسیاری از تازه کارها در این زمینه است.

توضیحات متا نادرست و تولید محتوای غیر بهینه با کلمات کلیدی اشتباه باعث می شود کاربرانی که به دنبال چیز دیگری هستند، با محتوای نامرتبط مواجه می شوند و به سایت های غیر مرتبط مراجعه کنند. در نهایت این کاربران به سرعت سایت را ترک می کنند، نرخ پرش سایت افزایش می یابد و این باعث وارد شدن آسیب به سایت می شود.

چگالی کلمات کلیدی در سئو به چه معناست؟

وقتی نسبت استفاده از کلمات کلیدی یا عبارات را در یک متن تخمین می زنیم، در واقع چگالی کلمات کلیدی را محاسبه می کنیم. این فاکتور مهم در اواخر دهه 1990 میلادی برای امتیاز دهی به وب سایت ها در نظر گرفته شد، اما از آن جایی که مدیران وب سایت ها از کلمات کلیدی بیش از حد برای ایجاد متن های پیچیده که خواندن آن دشوار و بی فایده بود استفاده می کردند، موتورهای جستجو توجه کمی به آن ها نشان دادند. این مورد که به ”  keyword stuffing” معروف است، باعث افت رتبه سایت شما می شود. پس از معرفی الگوریتم های گوگل از جمله مرغ مگس خوار، سئوکاران متوجه شدند که باید از کلمات کلیدی به طور متعادل استفاده کنند.

با این حال، برخی از کارشناسان سئو معتقدند که چگالی کلمات کلیدی در سئو مفید است، در حالی که برخی دیگر آن را بی فایده می دانند. اکثر کارشناسان قدیمی سئو معتقدند که قرار دادن کلمات کلیدی در متن باعث بهبود رتبه سئو سایت می شود، اما کارشناسانی که با این روش موافق نیستند، معتقدند که فناوری معنایی موتور جستجوی گوگل برای تشخیص محتوای سایت کافی است. این گروه از کارشناسان سئو بر این باورند که افزایش تراکم کلمات کلیدی سایت شما را جریمه می کند.

استراتژی استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی معمولا توسط کارشناسان سئو کلاه سیاه توصیه می شود، اما به یاد داشته باشید که استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی برای شما مفید نخواهد بود، زیرا زمانی که موتورهای جستجو در سایت شما می خزند، الگوریتم ها بررسی می کنند که آیا کلمات کلیدی به صورت متعادل و منطقی استفاده می شوند یا نه؟ اگر الگوریتم های موتور جستجوی گوگل به این نتیجه برسند که کلمات کلیدی به طور غیر متعادل و غیر طبیعی استفاده می شوند، وب سایت شما در رتبه پایین تری قرار می گیرد و ممکن است از فهرست نتایج موتورهای جستجو حذف شود.

 

چگالی کلمات کلیدی چگونه محاسبه می شود؟

کلمات کلیدی در تعداد کاراکترها متفاوت هستند. کارشناسان سئو بر این باورند که تراکم کلمات کلیدی باید یک تا سه درصد از کل محتوای صفحه را پوشش دهد و اگر این عدد از ۳ درصد بیشتر شود، گوگل شما را به عنوان متخلف و هرزنامه می شناسد.
فرمول محاسبه چگالی کلمات کلیدی به شرح زیر است:

(Nkr / Tkn * 100)

تعداد تکرار عبارت کلیدی در محتوا با Nkr نشان داده می شود و Tkn تعداد همه کلمه های استفاده شده در محتوا است. اساساً، تعداد تکرار کلمه کلیدی در متن بر تعداد کل کلمات متن تقسیم می‌شود و سپس در 100 ضرب می‌شود. به یاد داشته باشید که در محاسبه ی چگالی کلمات در سئو، تگ های HTML در صفحه را نادیده بگیرید. زیرا این موارد درون صفحه نشان داده نمی شود.

تراکم کلمات کلیدی در تولید محتوا چقدر باید باشد؟

کلمات کلیدی باید به گونه ای در متن استفاده شوند که موتورهای جستجو محتوای اصلی صفحه را کشف کنند و در عین حال خواندن آن برای کاربران دشوار و نامفهوم نباشد. به طور کلی توصیه می شود در هر پاراگراف یک بار از یک کلمه کلیدی استفاده کنید، اگرچه فرمول خاصی در این زمینه وجود ندارد، اما تجربه متخصصین تیم ناژوان نشان می دهد که برای رسیدن به نتیجه دلخواه بهتر است از کلمات کلیدی در این قسمت ها استفاده کنید:

  • تگ H1
  • محتوای اصلی
  • عنوان صفحات
  • ویژگی alt  عکس ها
  • آدرس وب سایت
  • تگ توضیحات متا
  • پیوند های داخلی به سایت

بهتر است به جای تکرار یک کلمه کلیدی خاص، از انواع مختلف کلمات کلیدی، عبارات طولانی یا مترادف استفاده کنید. همچنین باید به خاطر داشت که شما برای موتورهای جستجو مقاله نمی نویسید، بلکه محتوای خود را برای موتورهای جستجو بهینه سازی و قابل درک می کنید. اساساً محتوای شما باید تجربه کاربری مناسبی برای کاربران شما ایجاد کند و این تجربه کاربری می تواند تاثیر بسیاری در افزایش رتبه صفحات داشته باشد.

 

چند ابزار موثر در بررسی چگالی کلمات کلیدی در سئو

یکی از مهمترین وظایف یک تیم سئوکار حرفه ای، تحقیق در مورد کلمات کلیدی و ایجاد استراتژی مناسب برای استفاده از کلمات کلیدی در متن است. ابزارهایی مثل KWFinder می توانند در انتخاب کلمات کلیدی کمک کنند، اما افزونه هایی مثل یوآست برای اندازه گیری و بررسی چگالی کلمات در سئو مفید هستند.

  1. افزونه Yoast صفحات سایت را بررسی می نماید و در صورت تشخیص استفاده از کلمات کلیدی بیش از حد معمول، تعداد کل کلمات را محاسبه می کند و زمانی که کلمه کلیدی در محتوا نوشته می شود، چگالی کلمه کلیدی و چراغ قرمز یا سبز رنگ را نشان می دهد. این افزونه به شما هشدار می دهد که آیا چگالی کلمه کلیدی برای سئو کافی است یا نه.
  2. نرم افزار آفیس ورد بر روی تمامی پلتفرم ها نصب شده است و علاوه بر نمایش تعداد کل کلمات استفاده شده در پایین صفحه، با استفاده از کلید ترکیبی Ctrl + f ، کلید واژه را به همراه تعداد باری که در متن تکرار شده نمایش می دهد. در این حالت می توانید درصد چگالی کلمه کلیدی را با استفاده از یک نسبت ساده محاسبه کنید.
  3. ابزار آنلاین Small SEO Tool Checker همه عبارت ها و کلمه هایی را که به عنوان کلمات کلیدی ثبت کرده اید به شما نمایش می دهد.
  4. ابزار آنلاین Webconfs Density Checker این ابزار هم چگالی همه کلمات را نمایش می دهد، ولی نمی تواند برای عبارات استفاده شود.
  5. بهترین ابزار برای بررسی چگالی کلمات در سئو، Keyword Checker است که کلمات کلیدی صفحه را بررسی می کند و در مورد استفاده بیش از حد از اصطلاحات مرتبط هشدار می دهد.

نتیجه گیری

با توجه به موارد ذکر شده، کلمات کلیدی قسمت مهمی از بازاریابی دیجیتال هستند. تحقیق کلمات کلیدی و استفاده از آن ها در متن، متا تگ ها، عنوان سایت و صفحات باید با استراتژی انجام شود. اگر از متن اغراق آمیز و تعداد زیادی کلمات کلیدی استفاده می کنید، تراکم کلمات کلیدی در صفحه شما افزایش می یابد و خزنده های موتورهای جستجو، سایت شما را اسپم می کنند.

با استفاده از فرمول های موجود در متن و ابزارهایی مثل Small SEO Tools Checker، به سادگی چگالی کلمات کلیدی در سئو را برای هر صفحه اندازه گیری کنید و در صورت لزوم از عبارات کلیدی و مترادف برای افزایش رتبه خود در صفحه نتایج موتور جستجو استفاده کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *