لیست کامل الگوریتم های رتبه بندی گوگل برای سئو

الگوریتم های گوگل

الگوریتم های گوگل برای سئو یکی از مهمترین دغدغه های کسانی است که در عرصه دیجیتال مارکتینگ فعالیت می کنند. اصطلاح الگوریتم گوگل به مجموعه ای از قوانین گام به گام گفته می شود که برای حل برخی مشکلات ابداع شده اند؛ هر یک از این الگوریتم ها در سیستم گوگل به دنبال هدفی واحد هستند.

دلایل استفاده از الگوریتم های گوگل

گوگل هم مانند سایر کمپانی های عرصه مارکتینگ به افزایش مخاطبین خود اهمیت می دهد. برخی از الگوریتم های موجود در این سیستم برای جذب بیشتر مخاطب ابداع شده اند. همچنین حفظ کاربرین فعلی سایت نیز از اهداف الگوریتم های گوگل است. هر یک از الگوریتمهای گوگل برای ایجاد ویژگی های جدید در تجربه کاربری مخاطبین ایجاد شده اند.

این الگوریتم ها به صورت روزانه، ماهانه یا سالانه آپدیت می شوند. هر سایت و صفحات درونی آن، توسط این الگوریتم ها رتبه بندی شده و نقایص آن ها مشخص می شود. در این زمینه نکات متعددی مورد توجه الگوریتم ها قرار می گیرند. هر الگوریتم مجموعه ای از نکات را برای بهبود عملکرد سایت ها مد نظر قرار می دهد.

برخی از آن ها به میزان کیفیت هر محتوا اهمیت می دهند؛ برخی لینک سازی سایت ها را بررسی می کنند؛ برخی به نمایش صحیح و اصولی محتوا در موبایل توجه دارند و…. به همین خاطر کسانی که قصد دارند، در سیستم پر مخاطب گوگل، کسب و کار اینترنتی خود را راه اندازی کنند، باید حتما با این الگوریتم ها آشنایی داشته باشند.

انواع الگوریتم های رتبه بندی گوگل

الگوریتم های سیستم گوگل، دسته بندی های خاص خود را دارند:

  • برخی از آن ها به عنوان الگوریتم های اصلی شناخته می شوند؛ این الگوریتم ها هسته اصلی گوگل هستند که به بهبود عملکرد سیستم کلی گوگل اهمیت می دهند.
  • بخش بعدی در رابطه با الگوریتم های جانبی گوگل است که به دنبال یک موضوع و هدف واحد بوده و بیشتر بر بهینه سازی سایت ها تاکید دارند.

لیست کامل الگوریتم های گوگل

از آن جا که بیشتر الگوریتم های موجود در سیستم گوگل، از یک حیوان خاص الگو گرفته اند،کل سیستم الگوریتم ها را به یک جنگل تشبیه می شود! این الگوریتم ها به شرح زیر هستند:

الگوریتم پیج رنک

اولین الگوریتمی که در این سیستم ارائه شد، الگوریتم پیج رنک نام دارد که برای رتبه بندی به سایت ها ارائه شده است. این الگوریتم به سایت هایی که لینک های بیشتری داشتند، رتبه های برتری اعطا می کرد.

الگوریتم گوگل دنس

الگوریتم رقص گوگل، به سایت های تازه تاسیس این شانس را می دهد که رتبه های خود را ارتقا دهند. با استفاده از این الگوریتم، گوگل جایگاه صفحات سایت ها را در فیلترهای نمایش به صورت تصادفی انتخاب می کرد تا به سایت های نوپا اجازه پیشرفت بدهد.

الگوریتم سند باکس

با وجود این دسته از الگوریتم های سئو، محتوای هر سایت مدتی در سند باکس باقی می ماند؛ به این ترتیب محتوای اسپم وارد سیستم گوگل نشده و از گرفتن رتبه مناسب برای سایت هایی که به تازگی وارد این عرصه شدند، جلوگیری می شود.

الگوریتم فلوریدا

این الگوریتم برای مبارزه با سایت هایی که از روش های سئوی کلاه سیاه برای پیشرفت و کسب رتبه های بهتر تلاش می کنند، ابداع شد. با پر کردن متن از کلمات کلیدی این الگوریتم به صدا در می آید و جریمه های سنگینی برای صفحات سایت مورد نظر تعیین می کند.

الگوریتم تپه

این الگوریتم برای شناسایی بهتر صفحات مورد نظر کاربران در فیلترهای گوگل ابداع شد. پیش تر وقتی کاربران یک کلمه را در فیلترهای گوگل جست و جو می کردند، ممکن بود مقصد اصلی آن ها یافت نشود. اما الگوریتم تپه برای یافتن نتایج جست و جوی بهتر برای کاربران به وجود آمد.

الگوریتم کافئین

این دسته از الگوریتم گوگل بر به روز رسانی مطالب تاکید دارند. سایت هایی که محتواهای قدیمی خود را به روز رسانی می کنند، امتیازات بیشتری از این الگوریتم دریافت خواهند کرد.

الگوریتم پاندا

یکی از مهمترین الگوریتم های هوش مصنوعی گوگل، پاندا است که برای اولین بار در دنیای سئو سایت معرفی شد. با استفاده از این الگوریتم، گوگل به تدریج رتبه سایت هایی که محتوای بی ارزش منتشر می کنند را کاهش داد. این الگوریتم بر رعایت سئوی داخلی سایت تاکید دارد. پاندا دو هدف اساسی دارد؛ اول شناسایی سایت هایی که با هدف لینک دهی به سایت های دیگر پدید آمده اند؛ دوم شناسایی سایت هایی با محتوای کوتاه.

الگوریتم فرشنس

الگوریتم تازگی محتوا برای بالا بردن رتبه محتواهای داغ و تازه پدید آمده است. این الگوریتم تا 35 درصد بر نتاج جست و جو تاثیر می گذارد.

الگوریتم دزد دریایی گوگل

یکی دیگر از مهمترین الگوریتم های گوگل برای سئو، pirate یا دزد دریایی است که با دزدی ادبی سایت ها مقابله می کند. این الگوریتم به سایت هایی که محتوای تکراری منتشر می کنند، رتبه منفی می دهد.

الگوریتم EMD

این دسته از الگوریتم های رتبه بندی سیستم گوگل برای شناسایی سایت هایی که محتوای ضعیف منتشر کرده و به صورت اسپمی فعالیت می کنند، ایجاد شده است.  هدف این الگوریتم سایت هایی است که نیاز مخاطبین را برطرف نمی کنند.

الگوریتم پنگوئن

الگوریتم های رتبه بندی گوگل بارها به موضوع لینک دهی به سایت اشاره داشته اند. گرفتن بک لینک ها همیشه برای کسب رتبه های بهتر در این سیستم مورد توجه وب مسترها بوده است. پنگوئن در این زمینه برای جلوگیری از خرید رپورتاژ pbn در سایت ها فعالیت می کند.

الگوریتم پیج لیوت گوگل

این الگوریتم بیشتر برای شناسایی سایت هایی که تبلیغات آزار دهنده ای دارند، به کار می رود و به تجربه کاربری مخاطبین هر سایت توجه دارد.

الگوریتم گورخر

این الگوریتم نیز سایت هایی که خدمات نامناسبی به کاربران ارائه می دهند، شناسایی کرده و جریمه های سنگینی برای آن ها تعیین می کند.

الگوریتم مرغ مگس خوار

استفاده از کلید واژه های مناسب، توجه به خوانایی مطلب، تولید محتوای با ارزش و… این دسته از الگوریتمهای گوگل برای سئو را تحت تاثیر قرار می دهند.

الگوریتم کبوتر

این الگوریتم بر رعایت سئوی محلی در سیستم سایت ها تاکید دارد. کبوتر بر نتایج جست و جوی گوگل نیز تاثیر می گذارد.

الگوریتم Mobilegeddon

این ابزار گوگل موبایل فرندلی بودن سایت ها را بررسی می کند. این روزها بخش مهمی از کاربران گوگل از تلفن همراه برای جست و جو در سایت ها استفاده می کنند. از این رو نمایش مناسب سایت به کاربران موبایلی برای گوگل بسیار مهم است.

الگوریتم موش کور گوگل

این الگوریتم برای به روز رسانی الگوریتم های ونیز و کبوتر ارائه شده است تا کاربران به کسب و کارهای مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند.

الگوریتم فرد

سایت هایی که تبلیغات بیش از حد دارند، با مخاطب تعاملی برقرار نمی کنند، کیفیت لینک پایینی دارند و… از این الگوریتم امتیاز پایینی دریافت خواهند کرد.

جمع بندی

ما در مجله آموزش سئو ناژوان در این گزارش در خصوص برخی از مهمترین الگوریتم های رتبه بندی گوگل اطلاعاتی به دست آوردید. به جز  الگوریتم های نام برده شده، انواع الگوریتم های مدیک، برت، فرست ایندکس، E-A-T، MUM و… نیز در این میان قرار می گیرند که هر یک نقش موثری در بهبود عملکرد فیلترهای گوگل داشته و به شناسایی بهتر سایت های با ارزش می انجامند. این الگوریتم ها هر یک در طول سال های گذشته بارها آپدیت شده اند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *