چگونه خطای 404 را برطرف کنیم ؟

رفع خطای 404

زمان بازدید از وب سایت ها بدون شک بارها خطای 404 را در مرورگرتان مشاهده نموده اید. در این گزارش به بررسی رفع خطای 404 خواهیم پرداخت، و به شما خواهیم گفت که چگونه ارور 404 را در سیستم مدیریت محتوای وردپرس یا سایر وب سایت های دیگر برطرف کنید. در ادامه این گزارش از آژانس دیجیتال مارکتینگ ناژوان با ما همراه باشید تا متوجه شوید چگونگی برطرف کردن خطای 404 را.

ارور و خطای 404 چیست؟

پیش از رفتن به سراغ روش های برطرف کردن خطای 404، در آغاز باید چک کنیم که خطای 404 چیست؟ و به چه دلیل ایجاد شد؟

عموما مرورگرها جهت نمایش صفحات سایت عناصر گوناگونی را از سرور درخواست می کنند و به مخاطب نشان می دهند. در صورتی که مرورگر فایلی را از سرور درخواست نماید، ولی فایل بر روی سرور در دسترس نباشد، چه اتفاقی خواهد افتاد؟! خطای 404 یا not found رخ می دهد. خطای 404 معمولا هنگامی رخ می دهد که سرور نتواند صفحه مورد نظر را پیدا کند. این ارورها برای سئو سایت شما به شدت زیان بار خواهد بود و باعث افت شدید جایگاه شما می شود.

در صورتی که بخواهیم نگاهی دقیق تر به این مشکل بیندازیم: ارور 404 کدی در پروتکل Http است که در سرچ کنسول گوگل تحت عنوان یک گروه خطای 4XX  در نظر گرفته می شود.

مشاهده این ارور در مرورگر با نام های گوناگون نظیر 404 Page Not Found، Page Not Found و … نشان داده می شود. البته طراح سایت شما می توانست جهت  نمایش این خطا صفحه خاصی را در سایت قرار دهد که پیام ها و عکس های ویژه ای را نمایش می دهد.

دلیل به وجود آمدن خطای 404 چیست؟

خطای مخاطب: این یک ارور از سمت مخاطب است و دلیل اصلی می تواند این باشد که کاربر لینک صفحات را به دلیل اشتباه تایپی اشتباه نوشته است. در حقیقت، این خطای کاربری به دلیل آدرسی است که در سایت وجود ندارد. در این هنگام، خطای 404 برای کاربر نشان داده می شود.

خطای 404
خطای 404

تغییر آدرس صفحات سایت: در صورتی که آدرس صفحه ای را که از قبل در سایت وجود داشته تغییر دهید، امکان نمایش این خطا زیادتر می شود. به عنوان مثال صفحه ای برای خدمات سئو با آدرس mysite.com/seo ایجاد نموده ایم ولی بعد از مدت زمانی بنا به دلایلی آن را به  آدرس دیگری تغییر می دهیم. در این صورت مخاطبانی که به لینک اولی وارد می شوند با خطای 404 رو به رو می شوند.

پاک کردن صفحه ای از سایت: در صورتی که پست یا صفحه ای در سایت خود داشته اید و اکنون سعی در حذف کردن آن دارید، مخاطبان با مراجعه به لینک قبلی با این خطا رو به رو می شوند.

دلیل اهمیت رفع خطای 404

همان گونه که در جریان هستید اکثر بازدیدهای سایت به طور معمول از طریق موتورهای جستجویی مانند گوگل انجام می شود. در صورتی که آدرس صفحات سایت را تغییر داده باشید و مخاطب آدرس قبلی را وارد کند با ارور 404 مواجه خواهد شد.

برای گوگل بسیار اهمیت دارد که مخاطبان محتوای م نظر خود را سریع پیدا کنند، ولی سایت شما با ایجاد خطای 404 این قانون را زیر پا می گذارد. و در صورتی که این خطا تکرار شود، این امر بر نتیجه ی سئو سایت شما تاثیر می گذارد.

بیشتر این خطاها در سرچ کنسول نشان داده می شود. این بدان معناست که گوگل نگران رفع خطای 404 است. لازم است دستورالعمل های سئو را دنبال کنید و در اسرع وقت این مشکل را برطرف کنید.

همچنین در ادامه بخوانید: اشتباهات رایج در سئو

چگونه خطای 404 را برطرف کنیم؟

در حال حاضر که می دانید خطای 404 چیست؟ باید به سراغ روش های رفع خطای 404 برویم. ابتدا در صورتی که تحت عنوان مخاطب یا بازدید کننده سایت با این خطا رو به رو هستید به قسمت بعدی گزارش مراجعه فرمایید. ولی در صورتی که مدیر سایت هستید و می خواهید به برطرف کردن خطای 404 بپردازید، مراحل زیر را دنبال کنید:

ریدایرکت کردن لینک های 404

هر صفحه ای از وب سایت شما که حذف شده یا آدرس آن تغییر کرده است باید به صفحات مناسب یا صفحات تغییر یافته منتقل شود. در مثال بالا، آدرس seo بایستی به لینک جدید با شماره 301 هدایت شود تا مخاطب این خطا را مشاهده نکند.

برطرف کردن و رفع خطای 404

پیوندهایی در صفحات سایت شما وجود دارد که به آدرس اشتباهی پیوند می دهند یا پیوندی به آدرسی که دیگر در وب سایت وجود ندارد. بهتر است این خطاهای 404 را با ابزارهایی مانند breaklinkcheck.com پیدا و رفع کنید.

همچنین در ادامه بخوانید: بهینه سازی انکرتکست و اهمیت آن در سئو
error 404
error 404

بررسی عکس ها

در صورتی که عکسی را در سایت قرار دهید و سپس آن را به  وسیله ی قسمت رسانه یا سرور حذف نمایید، با این مشکل مواجه خواهید شد. زیرا در صفحه محتوا عکسی فراخوانی می شود که در سرور وجود ندارد. برای رفع خطای 404 این بخش کافی است به صفحه ای که عکس فراخوانی شده است بروید، قسمت تصویر قبلی را حذف کنید و یک عکس تازه ای آپلود کنید.

فرمت پیوند یکتا را تغییر دهید

اگر دامین سایت تان را به طور کامل در یک آدرس تازه فعال کرده اید، ممکن است در برخی صفحات سایت با ارور 404 مواجه شوید. به قسمت تنظیم لینک سایت خود بروید و فرمت لینک ها را تغییر دهید و آن را به شکل قبلی یا دلخواه باز گردانید.

به عنوان مثال، یک بار لینک را روی گزینه عدد بگذارید و سیو کنید. بعد آن را روی عنوان پست بگذارید و ذخیره کنید.

توجه: در صورتی که پلاگین یا تم تازه ای نصب نموده اید و با خطای 404 مواجه هستید، لطفا مرحله 4 را یک بار انجام دهید.

ساخت صفحه 404 جهت برطرف کردن خطای 404

توصیه می کنیم حتما صفحه ای برای برطرف کردن ارور 404 در تم وب سایت خود ایجاد کنید. این صفحه به مخاطب اطلاع می دهد که آدرس مورد نظر در این وب سایت وجود ندارد. قرار دادن قسمت محتوای پیشنهادی و کادر جستجو در این صفحه احتمال خروج مخاطبان از وب سایت شما را کاهش می دهد. اگرچه این روش راه حل مناسبی نیست، ولی از افزایش نرخ پرش جلوگیری می کند.

به عنوان بازدید کننده وب سایت، چگونه خطای 404 را برطرف کنیم؟

در صورتی که زمان مرور وب سایت با این خطا مواجه شدید، مراحل زیر را برای رفع خطای 404 دنبال کنید تا بتوانید صفحه مد نظر خود را پیدا کنید:

در آغاز صفحه را با فشار دادن ctrl + f5 دوباره بارگذاری کنید.

به متن آدرس دقت کنید. ممکن است به علت اشتباه تایپی آدرس را اشتباه وارد کرده باشید. به عنوان مثال، Search-consule  را در اینجا در mysite.com/google-search-console تایپ کرده باشید.

قسمتی از لینک را حذف کنید تا به ریشه اصلی دامین برسید، مثلاً در این آدرس  mysite.com/training/seo، قسمت آخر را حذف کنید و به mysite.com/training  بروید، شاید آنچه را که می خواهید پیدا کنید.

در صورتی که قسمت آخر یک آدرس خاص است، عبارت را ترجمه کرده و در قسمت جستجوی سایت پیدا کنید، برای مثال آدرس اولین نمونه را جستجو کنید.

این لینک را در موتورها جستجو از جمله گوگل سرچ کنید.

در صورتی که انجام دادن همه موارد فوق بدون نتیجه ماند، ممکن است این صفحه از سایتی که درخواست کرده اید حذف شده باشد یا آدرس اشتباهی داشته باشید. بهتر است به پشتیبانی سایت تماس برقرار کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *