شبکه توزیع محتوا (CDN) چیست و چه کاربردی دارد؟

cdn چیست

تکنولوژی CDN این روزها بر سر زبان ها افتاده و بسیاری افراد در جست و جوی یافتن اطلاعاتی در رابطه با ویژگی ها و مزایای شبکه توزیع محتوا می باشند. سرور cdn به وب سایت های رسمی کمک می کند که در شبکه جهانی اینترنت در دسترس تر باشند. همه کسانی که به کسب و کارهای آنلاین می پردازند، همواره به دنبال بهینه سازی محتوای خود هستند و روش های مختلفی را برای افزایش سرعت وب سایت و امنیت کاربران موجود امتحان می کنند.
بسیاری از افراد تنها به رعایت نکات سئوی سایت و رعایت پارامترهای ایمنی اکتفا کرده و از این تکنیک ها استفاده می کنند. اما استفاده از این روش ها نیز گاها کاربران را ناراضی کرده و سبب ریزش آمار بازدیدهای سایت شما خواهد شد. از این رو شبکه های توزیع محتوا cdn در چند سال گذشته با استقبال بی نظیری رو به رو شده اند.

اگر برای بالا رفتن آمار بازدید و سئو سایت نیاز به مشاوره داشتید با ما در تماس باشید:

مشاوره سایت و سئو

شبکه توزیع محتوا : cdn چیست؟

شاید شما هم بخواهید بدانید که شبکه توزیع محتوا چیست : CDN به معنای شبکه توزیع محتوا (Content Delivery Network) است. CDN یک سیستم توزیع محتوا در اینترنت است که از طریق آن، محتوای وب مانند تصاویر، ویدئوها، فایل‌های صوتی و سایر فایل‌های وب، به صورت موثر و سریع‌تری به کاربران در سراسر جهان ارائه می‌شود. پس در پاسخ به سوال cdn چیست باید بگوییم این شبکه از طریق استفاده از سرورهای مجازی و فیزیکی در سراسر جهان، محتوای وب را به صورت موازی و بهینه توزیع می‌کند و از افزایش سرعت و کاهش بار سرور اصلی کمک می‌کند. همچنین، CDN می‌تواند امنیت وب سایت‌ها را نیز افزایش دهد.

اهداف شبکه های توزیع محتوا

این شبکه ها نوعی فضای ابری هستند که برای ایجاد تجربه بهتر در بازدید از سایت های اینترنتی موثر واقع می شوند. استفاده از این شبکه ها به وب سایت های موجود کمک می کند، فعالیت ساده تری در مدیریت وب سایت داشته باشند. برخی از اهداف کلی این مجموعه به شرح زیر می باشند:

  1. بهبود سرعت باز شدن محتوا در وب سایت
  2. پایین آمدن بار ترافیکروی سرورهای اصلی
  3. افزایش میزان پایداری در دسترسی به محتوای وب سایت
  4. محافظت از وب سایت در برابر حملات سنگین به ویژه حملات DDOS
همچنین بخوانید: بهترین روش های بهبود رتبه گوگل در 2023

کاربردهای cdn های ایران

این شبکه مزایای بی شماری در کشور ما دارد؛ به طور کلی ارتباطات داخل شبکه های ایرانی، پایدارتر و سریع تر اداره می شوند؛ این شیوه ارتباطات به مراتب ارزان تر از ارتباطات بین المللی در شبکه های گسترده وب است. اما سرورهایی که خارج از کشور ما فعالیت دارند، پس از ورود به دروازه های اینترنت کشور، افت کیفیت شدیدی پیدا کرده و از سرعت آن ها نیز کاسته می شود.
با استفاده از شبکه های سی ان دی، کیفیت ارتباط در ایران با وجود سرورهای خارجی نیز افزایش می یابد. استفاده از این سرورها، سبب ایجاد نقطه پاپ سایت می شود که در بسیاری از سرورهای بین المللی وجود ندارد. هزینه های ترافیک داخلی استفاده از این سرور به مراتب پایین تر از ترافیک های خارج از ایران است و به همین خاطر این برنامه بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

ایمنی اطلاعات کاربر و وب سایت با استفاده از CND

این شبکه با هدف توزیع محتوا راه اندازی شده و نمی توان از آن انتظار داشت که قدرت سکوریتی بالایی برای حفظ حریم خصوصی افراد داشته باشد! این شبکه برای ذخیره سازی اطلاعات کاربران طراحی نشده است. در برخی موارد فایل ها توسط صاحب وب سایت و یا کاربران رمز گذاری می شوند و کسی به جز کاربر قادر به دسترسی به آن ها نخواهد بود.
اگر کلی تر توضیح بدهیم، با توجه به تعریف توزیع محتوا در شبکه های CND فایل ها و اطلاعاتی در این شبکه ذخیره می شوند که جنبه عمومی داشته باشند؛ این اطلاعات اغلب با درخواست های زیادی برای انتشار رو به رو می شوند. این شبکه برای باقی اطلاعات موجود در وب تنها به عنوان یک واسط عمل می کند.

انواع محتوای قابل ذخیره سازی بر CND

برخی از کاربران تصور غلطی در رابطه با اطلاعات قابل ذخیره سازی در این شبکه دارند؛ این برنامه تنها برای ذخیره فایل های CSS و جاوا اسکریپت طراحی نشده و سایر فرمت ها را نیز پوشش می دهد. به طور مثال با استفاده از سیستم ورد پرس، ذخیره سازی کلیه فایل های “wp-content” و “wp-includes” در این شبکه توزیع محتوا میسر خواهد بود. همچنین کلیه ویدیوها و فایل های تصویری نیز در این شبکه توزیع محتوا ذخیره سازی می شوند. در زیر برخی از فرمت ها و فایل هایی که قابلیت ذخیره سازی در این شبکه را دارند، معرفی کرده ایم:

  • HTML, JSON, PDF, DOC, PPT, XLS, EPUB, ODT, ODP, ODS, TXT, RTF, ZIP
  • FLV (Flash), HLS, MP4 (HTML5 videos), MOV (QuickTime), WMV (Windows Media), MP3 و WAV
  • PNG, JPG, SVG, GIF, TIF
شبکه توزیع محتوا
cdn چیست

دسته بندی شبکه های توزیع محتوا

شبکه توزیع محتوا CND در دو بخش تقسیم بندی می شود که هر یک از آن ها ویژگی ها و خصوصیات منحصر به فردی دارند:

  1. CND های عمومی

    دسته اول CND های عمومی هستند که برای کپی سازی تمامی وب سایت در شبکه ای از سرورها تلاش می کند. این شبکه توزیع محتوا در دسترس عموم کاربران قرار دارد.

  2. CND های اختصاصی

    CND های اختصاصی نیز در این دسته بندی جای می گیرند که تنها برای کپی کردن فایل های مولتی مدیا و… طراحی شده اند. در این شبکه ها هدف اصلی هدایت بهتر مراجعه کنندگان به نقاط دسترسی نزدیک تر است. به این ترتیب درخواست های کاربران اغلب از نزدیک ترین پاپ سایت پاسخ داده می شوند.

نحوه تاثیر گذاری شبکه های توزیع محتوا بر بهبود سئو

پیش تر اشاره کردیم که شبکه توزیع محتوا برای بهبود سئو سایت نیز موثر واقع می شود؛ در این بخش مزایای این شبکه ها را برای این مولفه مورد بررسی قرار می دهیم:
Time to First Byte (TTFB): این پارامتر، یکی از ویژگی های مهم سئوی سایت است که به زمان درخواست کاربر و ارائه پاسخ به او اطلاق می شود. استفاده از این شبکه ها سرعت تحویل محتوای سایت را کاهش می دهد. استفاده از فناوری Anycast و سایر سخت افزارهای روز دنیا، به کاهش TTFB می انجامد.
کاهش سایز فایل های تصویر: با استفاده از این شبکه ها، تصاویر و فایل های تصویری سایت شما به بهترین شکل به نمایش گذاشته می شوند؛ در هر یک از این شبکه ها از الگوریتم های فشرده سازی برای بهینه سازی تصاویر استفاده می شود که به بهبود رتبه سایت شما می انجامد.
کش محتوا: در این شبکه توزیع محتوا، فایل های استاتیک بزرگ، به سادگی کش می شوند و این مسئله در زمان بارگزاری این فایل ها نیز صرفه جویی می کند.
با وجود این مزایای مهم، طراحی سایت فروشگاهی شرکتی اصفهان شما در مدت زمان بسیار کوتاهی ارتقا می یابد و رتبه های بهتری در موتورهای جست و جوی گوگل به دست آورده و از رقبای اینترنتی پیشی می گیرد.

گوشه ای از مزایای استفاده از شبکه توزیع محتوا CND

طبق گفته وبسیات CLOUDFARE دلیل استفاده از CDN ها به چهار مزیت اصلی آنها برمیگردد که عملکرد بهتر، افزایش قابلیت اطمینان، صرفه جویی در هزینه و انعطاف پذیری در برابر حملات سایبری هستند.

همچنین این موارد از دیگر مزایای استفاده از سی دی ان ها هستند:

  • بهبود سئو سایت و بهینه سازی هر چه بیشتر موتورهای جست و جو:

    اگرچه افزایش سرعت کاربری در یک سایت، کاربران بیشتری را برای استفاده از آن ترغیب می کند؛ اما بدون شک جذب بیشتر مخاطب یکی از اهداف اصلی فعالان این عرصه است. برای رسیدن به این هدف بهبود سئوی سایت مورد توجه آن ها قرار می گیرد که شبکه توزیع محتوا سی ان دی رسیدن به آن را ساده تر می کند. در نظر داشته باشید که گوگل، سرعت وب سایت شما را نیز به عنوان یک الگوریتم مهم در نظر می گیرد. در این خصوص معماری قابل اطمینان این شبکه، سبب بهبود سرعت آن شده و محتوا را سریع تر به کاربران تحویل می دهد.

  • مقیاس پذیری بالا:

    یکی از مهمترین مزایای این شبکه، مقیاس پذیری بالای آن است. با وجود این قابلیت، مدیریت سایت ها در شلوغ ترین و پر ترافیک ترین ساعات نیز بهتر و ساده تر انجام می شود. به این ترتیب بار کمتری روی سرور قرار می گیرد و پاسخ دهی به ظرفیت موجود نیز بهتر انجام می شود. با استفاده از این شبکه توزیع محتوا قدرتمند، درگیری های فنی سایت در پیک ترافیکی موجود نیز به سهولت حل و فصل می شوند و در کسب و کار اینترنتی شما مشکلی به وجود نمی آید.

  • صرفه جویی در هزینه ها:

    خرید سرویس های سی ان دی از خرید سایر سرورها هزینه بیشتری دارد؛ اما در این زمینه هزینه ترافیک های سرورهای ارزان قیمت نیز نرخ بالایی برای کاربران ایجاد می کند که سرویس سی ان دی این مشکلات را ندارد. این سرویس ها کاربران شما را نیز راضی تر نگه می دارند و به این ترتیب درآمد شما نیز افزایش می یابد. با وجود این شبکه توزیع محتوا هزینه های جانبی فنی و نیروی انسانی پروژه نیز کمتر خواهد شد.

همچنین بخوانید: اصول بازاریابی محتوایی
جمع بندی

در سال های اخیر بازارهای داغ استفاده از شبکه توزیع محتوا، پیشرفت بیشتری داشته و در سایت های اینترنتی نقش موثری ایفا کرده اند. از این رو مهندسین و مدیران سایت برای استفاده از این شبکه ها بیشتر ترغیب شده اند. در این گزارش با مزایای یک شبکه توزیع محتوا استاندارد آشنا شدیم و تاثیر این شبکه ها بر اصول مهم بهینه سازی سایت را بررسی کردیم. به این ترتیب درک بهتری از تاثیر گذاری آن ها در پیشرفت و ارتقا سایت به دست آورده ایم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *