سایت مپ یا نقشه سایت چیست و تاثیر آن بر سئو

سایت مپ چیست

سایت مپ برای استفاده کسانی که برای بار اول از سیستم جست و جو گر گوگل استفاده می کنند، بهترین راهنما و مشاور محسوب می شود. با استفاده از این امکانات به روز و پیشرفته با روش های crawl فیلترهای گوگل بیشتر آشنا می شوید و مدیریت بخش های مختلف آن برای شما ساده تر می شود.

نقشه سایت چیست؟

این نقشه های سایت، فایل های متنی هستند که در بسیاری از سایت های امروزی قرار می گیرند و آدرس های همه صفحات را در بر می گیرند. در این فایل ها اطلاعات کلی مربوط به هر یک از صفحات نیز درج می شود و نحوه برقراری ارتباط با صفحات مختلف سایت در آن ها مشخص شده است.

این نقشه ها به صورت یک XML عمل می کنند و URL های موجود در سایت را در خود می گنجانند. این نقشه ها با بخش هایی که صفحات سایت را به کاربران نشان می دهند، تفاوت دارند. این مپ ها برای نشان دادن آدرس تک تک صفحات حتی صفحات تنها به موتورهای گوگل طراحی و تدوین می شوند.

به این ترتیب موتورهای جست و جوگر گوگل با جدیدترین صفحات ایجاد شده در سایت ما آشنا شده و فرایند ساخت هر یک از این صفحات را به دقت بررسی می کنند. این فرایند شانس بیشتری برای ایندکس صفحات شما به وجود آورده و سرعت انجام این کار را افزایش می دهد. ایندکس شدن صفحات هر سایت به منزله ارتقای امتیاز و رتبه آن خواهد بود.

دسته بندی انواع نقشه های سایت

Sitemap دسته بندی های به خصوصی داشته و هر یک از انواع آن برای مصارف به خصوصی ایجاد می شوند. اما وظیفه واحد همه دسته بندی ها و نقشه های این سایت ها جداسازی اجزای یک سایت می باشد. اندازه فایل های نقشه نیز بسته به نوع و مدل آن ها متغیر است. در صورتی که حجم آن ها از 10 مگابایت بیشتر شود، باید از چند مپ در سایت استفاده شود. برخی از مهمترین دسته بند های این نقشه ها را در ادامه بررسی می کنیم.

سایت مپ های XML

هر یک از انواع دسته بندی های این مپ ها خود شاخه های متعددی دارند و در انواع به خصوصی طبقه بندی می شوند. این نقشه ها مستقیما برای موتورهای جست و جو به کار می روند. استفاده از آن ها به خزنده های گوگل کمک می کند که رنک سازمانی سایت شما را ارتقا دهند.

به این ترتیب گوگل در کمتر از چند ثانیه صفحات شما را برای کاربران پیدا کرده و در اختیار آن ها قرار می دهد. ایکس ام ال ها ربات ها را مانند یک راهنما به سوی سایت شما سوق داده و باز بینی صفحات شما را ساده تر می کنند. این فرایند بر اساس دستورالعمل های الگوریتم های گوگل انجام شده و بازبینی اطلاعات هر صفحه را با دقت کافی انجام می دهد.

سایت مپ های HTML

این دسته از مپ ها مبتنی بر سیستم اچ تی ام ال کار کرده و برای کاربران و مشتریان  طراحی سایت انجام می شوند. این نقشه ها برای سهولت کاربری سایت ایجاد شده و پیدا شدن صفحات سایت را برای کاربران ساده تر می سازد. این نقشه ها نیز مانند نقشه های سیستم ایکس ام ال بر سئوی سایت تاثیر گذار هستند.

اما روش تاثیر گذاری آن ها با ایکس ام ال ها متفاوت خواهد بود. با استفاده از آن ها تجربه کاربری کاربران از سایت شما بهبود می یابد و این مسئله سبب رعایت بیشتر نکات سئو خواهد شد. در واقع رضایت آن ها منجر به بهبود امتیاز سایت شما می شود.

با افزایش رضایت کاربری، هر یک از مراجعین سایت شما مدت زمان طولانی تری در صفحات باقی می مانند و ربات ها و سیستم های هوشمند گوگل میزان ماندگاری کاربران در سایت شما را ارزیابی کرده و بر این اساس نیز امتیازاتی برای هر بخش از سایت در نظر می گیرند.

آموزش ایجاد سایت مپ

برای ساخت هر یک از این نقشه ها ابزارها و روش های ساده ای در اختیار وب مسترها قرار می گیرند. این نقشه ها بسته به پلتفرم سایت شما متفاوت خواهند بود. برای هر پلت فرمی از نوع خاصی از این مپ ها استفاده می کنند. به طور مثال در سیستم سایت های قالب ورد پرس یا قالب های اختصاصی CMS از مدل های خاصی از این مپ ها استفاده می شود.

برای این منظور باید پیش نیازهای طراحی این مپ ها را رعایت کنید. در مرحله اول صفحات مورد نظر برای معرفی به فیلترهای گوگل  را مشخص کرده و از برنامه هایی مانند پلاگین برای سایت نقشه های این صفحات استفاده کنید. ایجاد این نقشه ها با روش های دستی نیز میسر می باشد.

ایجاد این نقشه ها در سیستم ورد پرس کمی ساده تر خواهد بود. در سایت xml-sitemaps.com افزونه های بسیار زیادی برای ساخت این نقشه ها وجود دارند که فرایند طراحی آن ها را ساده تر می سازند. همچنین برای سایت هایی که به صورت کد نویسی شده طراحی شده اند، سایت https://www.xml-sitemaps.com/  برای ایجاد این مپ ها مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع استفاده های مپ سایت

تاثیر سایت مپ در سئو سایت سبب افزایش مصارف این مپ ها در سیستم سایت های کسب و کار، انواع سایت های خبری و… شده است. این ابزارها برای اولین بار در سال 2005 مورد استفاده قرار گرفتند؛ پس از مشاهده تاثیر گذاری آن در سئو، بسیاری از وب مسترها از این قابلیت ها در سیستم سایت خود استفاده کردند.

کسانی که کسب و کارهای نوپا دارند، بیشتر از این مپ ها استفاده می کنند. این سایت های تازه کار با تعداد کمی محتوا وارد عرصه های دیجیتالی می شوند و به همین خاطر برای شناساندن محتوای سایت خود به این مپ های ایکس ام ال نیاز دارند.

همچنین سایت هایی که از بک لینک های کمتری برخوردار هستند، با استفاده از یک سایت مپ اصولی به سادگی می توانند، این مشکلات را جبران کرده و امتیاز بیشتری از فیلترهای گوگل به دست آورند. سایت هایی که اطلاعات خیلی زیادی در صفحات مختلف منتشر می کنند نیز به وجود این مپ ها نیاز دارند.

این سایت ها با استفاده از مپ به جداسازی بخش های مختلف صفحات سایت می پردازند و تفکیک و بررسی آن ها را توسط ربات ها ساده تر می کنند. این مپ ها برای دسته بندی محتوای متنی، تصویری و ویدیویی مورد استفاده قرار می گیرند.

مپ سایت ها اغلب گزارشگران خوبی از اطلاعات موجود در سایت شما هستند. به همین خاطر وجود آن ها برای سایت هایی که پس از رشد تا مدتی اطلاعات جدیدی منتشر نمی کنند، بسیار مفید خواهد بود و به فعالیت های این سایت ها رونق می بخشد.

جمع بندی

در انواع دسته بندی های نقشه سایت، اطلاعات مفیدی به کاربران یا موتورهای جست و جوگر گوگل ارائه می شود. به همین خاطر استفاده از هر یک از مدل های این نقشه ها برای پیشرفت و رشد سایت شما مفید واقع می شود. این نقشه ها با برنامه ها و ابزارهای به روز نیز تولید می شوند. استفاده از ابزارهایی مانند پاور مپر این فرایند را برای شما تسهیل کرده و ساخت انواع sitemap حرفه ای و تخصصی را میسر خواهد کرد. در این گزارش برخی از مهمترین مزایای این نقشه ها را برای سایت های نوپا و پر بازدید نیز بررسی کردیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *